۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
لوگو بانک ملت
تامین سرمایه بانک ملت

مرکز دانش » 

سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

قالب-آموزش-سرمایه-گذاری-برای-وبلاگ-فراسود2

فهرست عناوین مطلب

سرمایه‌گذاری فرآیندی است که در آن یک شخص حقیقی یا حقوقی پول یا دارایی‌ نقد خود را با امید به افزایش ارزش آن‌ برای آینده، تبدیل به یک یا چند دارایی مالی دیگر می‌کند. انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد که هر یک خصوصیات و ریسک‌های خاص خود را دارند و انتخاب آن‌ها به اهداف مالی، میزان تحمل ریسک و افق زمانی سرمایه‌گذاری بستگی دارد. در ادامه این مطلب انواع سرمایه گذاری را شرح خواهیم داد. واقعیت این است که در وضعیت اقتصادی کنونی بی‌تردید انتخاب سرمایه‌گذاری مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معمول‌ترین انواع سرمایه‌گذاری عبارتند از:

  1. سهام: خرید سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه که به شما سهمی از مالکیت در آن شرکت‌ها می‌دهد.
  2. اوراق بدهی: دادن پول به یک نهاد (مثلاً دولت یا شرکتی) در ازای دریافت ورقه بدهی مبنی بر بازپرداخت اصل و بهره در طول زمان.
  3. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک: خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دریافت سودهای دوره‌ای و یا بهره بردن از افزایش قیمت واحدهای مذکور.
  4. مستغلات: خرید و مالکیت املاک و مستغلات به منظور اجاره‌ دادن یا فروش مجدد با قیمت بالاتر.
  5. کالاها: سرمایه‌گذاری در کالاهای فیزیکی مانند طلا، نفت و کشاورزی.
  6. سپرده‌/گواهی سپرده بانکی: سپرده‌گذاری پول در یک موسسه مالی برای مدت مشخص با بازدهی معین.
  7. سرمایه‌گذاری مستقیم در کسب‌وکارها: راه‌اندازی یا حمایت مالی از یک کسب‌وکار جدید یا موجود.

سرمایه چیست و کدام دارایی برای سرمایه گذاری مناسب است؟

سرمایه می‌تواند به منابع مالی یا دیگر دارایی‌هایی اشاره داشته باشد که یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند برای تولید کالا یا خدمات و یا به منظور سرمایه‌گذاری استفاده کند. سرمایه معمولاً شامل پول نقد، املاک، سهام و… می‌باشد که با هدف افزایش ثروت یا تولید درآمد در آینده به کار گرفته می‌شود.

انتخاب دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری به عواملی چون اهداف مالی شخص، میزان تحمل ریسک، مدت زمان درنظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری، نیاز به نقدینگی و آگاهی از بازارهای مالی بستگی دارد. برخی از دارایی‌ها که مردم معمولاً در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند در بالا تشریح گردید. در ادامه به این که کدام دارایی برای سرمایه‌گذاری شما مناسب است می‌پردازیم:

سهام: برای سرمایه‌گذارانی که تحمل پذیرش نوسانات بازار سرمایه را دارند.

اوراق بدهی: برای سرمایه‌گذارانی که تمایل به حفاظت از اصل سرمایه خود را دارند و به دنبال دریافت درآمد ثابت هستند.

سپرده‌/گواهی سپرده بانکی: گزینه‌ای امن برای نگهداری اصل سرمایه که مناسب افراد محافظه‌کار می‌باشد.

مستغلات: برای سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به نگهداری دارایی‌های فیزیکی و بدنبال بهره‌بردن از بازدهی بازار مسکن می‌باشند.

طلا و سایر کالاها: یک سرمایه‌گذاری که بعنوان محافظ در برابر تورم درنظر گرفته می‌شود.


سرمایه گذاری در جهان چگونه است؟

سرمایه‌گذاری در سطح جهانی حسن‌هایی مانند دسترسی به بازارهای بیشتر، تنوع‌گسترده‌تر و فرصت‌هایی برای بهره‌برداری از رشد اقتصادی جهانی دارد. اما همچنین با ریسک‌هایی از جمله نوسانات نرخ ارز، تغییرات سیاسی، اقتصادی و مشکلات قانونی و مالیاتی مرتبط است.

سرمایه‌گذاری در سطح جهانی متنوع و پیچیده است، چرا که شامل انتخاب‌های مختلفی از بازارها، دارایی‌ها و روش‌ها بر اساس اقتصادها و بازارهای متفاوت می‌باشد. در اینجا برخی بازارهای سرمایه‌گذاری جهانی را شرح می‌دهیم:

  • بازار سهام: سرمایه‌گذاران سراسر جهان در بازارهای سهام مختلف مانند NYSE-بورس نیویورک , NASDAQ, LSE – بورس لندن و  Nikkei- بورس ژاپن فعالیت می‌کنند.
  • بازار اوراق قرضه: بازارهایی که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند با قرض دادن پول به دولت‌ها و شرکت‌ها، سود کسب کنند.
  • بازار مشتقات: بازارهایی مثل CME و EUREX که فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در قراردادهای آتی، اختیارات معامله و محصولات مشتقه دیگر را فراهم می‌آورند.
  • بازار کالایی: بازارهایی مانند Chicago Mercantile Exchange (CME) و London Metal Exchange (LME) که کالاهایی مانند طلا، نفت و کالاهای کشاورزی نه تنها توسط تجار بلکه توسط سرمایه‌گذاران حقیقی با حقوقی نیز معامله می‌شوند.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ETF ها: که از این طریق سرمایه گذاران در سبدی از سهام یا دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند، که این امر تنوع بخشی را آسان‌تر می‌کند.
  • بازار ارز(Forex): جایی که ارزهای مختلف را می‌توان معامله کرد و معامله‌گران بر اساس نوسانات نرخ برابری سود کسب می‌کنند.
  • بازار سرمایه‌گذاری‌های جسورانه: که به شرکت‌های نوآورانه و همینطور استارتاپ‌ها سرمایه می‌برند.
  • بازار املاک و مستغلات: برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، چه برای اجاره دادن و چه به منظور سرمایه‌گذاری بلندمدت به منظور کسب سود از افزایش ارزش، وجود دارند.
  • بازار اقتصادهای نوظهور: سرمایه‌گذاران جهانی به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای دارای چشم‌انداز رشد سریع مانند چین، هند و برزیل می‌باشند. بازارهای سهام و اوراق قرضه در کشورهای در حال توسعه ممکن است ریسک بالاتری داشته باشند اما پتانسیل رشد بیشتری نیز ارائه می‌دهند.
  • بازار رمزارزها: بازارهای نوپایی که به سرعت در حال رشد هستند و ممکن است سود، همچنین ریسک قابل توجهی داشته باشند.
  • بازار فناوری و نوآوری: سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های جدید مانند دیجیتالی‌سازی، هوش مصنوعی، فین‌تک و بیوتکنولوژی که پتانسیل قابل توجهی برای دگرگون ساختن صنایع و جوامع را دارند.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این شکل است که سرمایه‌گذاران سرمایه خود را در اختیار صندوق قرار می‌دهند تا توسط مدیران حرفه‌ای صندوق و بر اساس استراتژی‌های از پیش تعیین‌شده مدیریت شود.

در ادامه به نحوه عملکرد و ویژگی‌های کلیدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم:

  1. خرید واحدهای صندوق: سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق (مشابه سهام در شرکت‌ها)، پول خود را در صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  2. تنوع‌بخشی: صندوق‌ها معمولاً سرمایه‌ها را در سبد  متنوعی از دارایی‌های از جمله سهام، اوراق بدهی، گواهی سپرده کالایی و … سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.
  3. مدیریت حرفه‌ای: صندوق‌ها توسط مدیران سرمایه‌گذاری خبره و متخصص مدیریت می‌شوند که تصمیم می‌گیرند چه زمانی و در چه دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری کنند.
  4. خرید و فروش: واحدهای صندوق ها روزانه قابل خرید و فروش هستند، که این مسئله نقدشوندگی مناسبی را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند.
  5. محاسبه ارزش خالص دارایی‌ (NAV) ارزش خالص دارایی یا NAV هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق به صورت روزانه تعیین می‌شود.
  6. سودآوری: سود صندوق معمولاً از طریق افزایش ارزش سبد دارایی‌های صندوق یا درآمدهای توزیعی دارایی‌ها مانند سود سهام یا سود اوراق بدهی به دست می‌آید.
  7. مالیات‌ها: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاف از پرداخت مالیات بر درآمدهای سرمایه‌گذاری می‌باشد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها برای افرادی که تمایل به مدیریت فعال پورتفوی خود ندارند یا به دانش کافی در این حوزه دسترسی ندارند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. اما به هر حال، سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری، دارایی‌های مالی مورد نظر صندوق‌ها، استراتژی‌ها و میزان ریسک‌پذیری آن‌ها را کاملاً بررسی کنند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 13 =