۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
لوگو بانک ملت
تامین سرمایه بانک ملت

مرکز دانش » 

بهترین صندوق‌های درآمد ثابت کدام است؟ 

بهترین صندوق درآمد ثابت

فهرست عناوین مطلب

پا گذاشتن در عرصه سرمایه‌گذاری در عین حال که جذاب است، اما دارای قواعد و پیچیدگی‌هایی است که دانستن آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها شود. در این پهنه وسیع، اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی از شیوه‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک اما با سود مناسب است.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و هدف‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی دارند. در اینجا به برخی از پرکاربردترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنم:

  • صندوق‌های با درآمد ثابت (Fixed Income Funds): اغلب در اوراق بدهی و سایر دارایی‌هایی که پرداخت‌ سود ثابتی دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دنبال تولید جریان ثابت درآمد هستند.
  • صندوق‌های سهامی (Equity Funds): اصلی‌ترین محل سرمایه‌گذاری آن‌ها سهام شرکت‌ها است و هدف آن‌ها رشد سرمایه در بلندمدت است.
  • صندوق‌های مختلط (Balanced Funds): در هر دو نوع دارایی با بازدهی بالا (معمولاً سهام) و دارایی‌های کم ریسک (مانند اوراق بدهی) سرمایه‌گذاری می‌کنند تا تعادل بین ریسک و بازدهی ایجاد کنند.
  • صندوق‌های کالایی (Commodity Funds): بر سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالاها مانند طلا، نفت و … تمرکز دارند.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REITs – Real Estate Investment Trusts): بیشتر در املاک، مستغلات، و دیگر دارایی‌های مرتبط با بخش املاک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در هر کدام از این صندوق‌ها استراتژی‌های خاص خود را داشته و انتخاب صحیح بستگی به اهداف سرمایه‌گذاری، مدت زمان سرمایه‌گذاری و سطح تحمل ریسک افراد دارد.

معتبرترین صندوق های درآمد ثابت کدام است؟

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند پول ترسو است. این به معنای آن است که پول جایی می‌رود که کمترین میزان دردسر و ریسک را داشته باشد. یکی از مهمترین فاکتورها برای مطمئن بودن سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بادرآمد ثابت این است که صندوق دارای ضامن نقدشوندگی باشد. به این معنا که اگر هر اتفاقی برای صندوق بیفتد یک ضامن معتبر سرمایه شما را ضمانت کند.

در این میان باید توجه داشت که میزان دارایی‌های هر صندوق نیز نشانگر اعتبار بالاتر آن صندوق می‌باشد. در بازار سرمایه کشور چند صندوق بزرگ با درآمد ثابت داریم که صندوق اوج ملت تحت مدیریت تامین سرمایه بانک ملت یکی از آن‌هاست. این صندوق به همراه دو صندوق دیگر آتیه ملت و اندوخته ملت با پشتوانه بانک ملت ( بانک اول کشور) فعالیت می‌کنند.

در جدول زیر ۱۰ صندوق بزرگ بادرآمد ثابت کشور آورده شده است. در این صندوق ها اوج ملت در میان صندوق‌های با ضمانت در بین ۵ صندوق برتر به لحاظ میزان ارزش خالص دارایی‌ها است.

۱۰ صندوق درآمد ثابت برتر کشور از نظر ارزش خالص دارایی‌ها در سال ۱۴۰۲

ردیفنام صندوقکل ارزش خالص دارایی‌ها (میلیارد ریال)بازده یکسالهضامن نقدشوندگیتاریخ به‌روز رسانی
۱لوتوس پارسیان۵۴۵,۲۴۵۲۰.۸۶%بانک پارسیان۱۴۰۲/۱۲/۲۹
۲گنجینه زرین شهر۵۲۰,۲۳۶۱۹.۵۶%بانک شهر۱۴۰۲/۱۲/۲۹
۳ثابت حامی۳۸۵,۶۶۶۲۵.۳۹%—-۱۴۰۲/۱۲/۲۹
۴در اوراق بهادار با درآمد ثابت کاردان۳۷۹,۱۱۹۱۹.۳۵%کارگزاری بانک تجارت۱۴۰۲/۱۲/۲۹
۵اندوخته پایدار سپهر۲۰۹,۳۹۵۲۲.۹۵%بانک صادرات ایران۱۴۰۲/۱۲/۲۹
۶اوج ملت۱۶۷,۵۲۶۲۳.۲۹%بانک ملت (سهامی عام)۱۴۰۲/۱۲/۲۹
۷افرا نماد پایدار۱۳۹,۶۵۴۲۸.۳۹%—-۱۴۰۲/۱۲/۲۹
۸سپید دماوند۱۲۷,۷۲۵۲۴.۰۴%—-۱۴۰۲/۱۲/۲۹
۹اندوخته توسعه صادرات آرمانی۱۲۴,۳۱۴۲۲.۰۲%بانک توسعه صادرات ایران۱۴۰۲/۱۲/۲۹
۱۰مشترک آتیه نوین۱۲۲,۴۲۱۲۳.۳۳%—-۱۴۰۲/۱۲/۲۹

نقدشونده ترین صندوق با درآمد ثابت کدام است؟

یکی از مزیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت نقدشونده بودن آن است. به این معنا که هر زمان که بخواهید اصل و سود خود را برداشت کنید به فاصله کمی به سرمایه خود دست پیدا می‌کنید. این مدت زمان بین یک تا دو روز کاری است اما صندوق اوج ملت به عنوان نقدشونده‌ترین صندوق بازار سرمایه علاوه بر اینکه در روزهای پنج شنبه نیز خدمات ارائه می‌دهد. لذا درصورتی درخواست ابطال خود را ثبت نمایید، تا قبل از پایان ساعت کاری همان روز می‌توانید به سرمایه خود دست پیدا کنید.

در آخر

چگونه بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین صندوق با درآمد ثابت مستلزم بررسی دقیق و مقایسه‌ی چندین معیار است. ممکن است بازدهی صندوقی بیشتر از صندوق دیگر باشد اما باید معیارهایی مانند مطمئن بودن، ضمانت نقدشوندگی و سرعت نقدشوندگی را نیز در نظر گرفت. بررسی ترکیب دارایی‌ها و ارزش خالص دارایی‌ها نیز مهم می‌باشد. برای مثال صندوق‌های آتیه ملت و اندوخته ملت ضمن اینکه رشد بالایی در ارزش خالص دارایی‌ها داشته‌اند، بازدهی موثر ۲۶.۸۲ درصدی را برای سرمایه‌گذاران محقق می‌سازند. همچنین صندوق اوج ملت به عنوان نقدشونده‌ترین صندوق بادرآمد ثابت بازار سرمایه شناخته می‌شود. نکته مهمتر اینکه تمامی صندوق‌های تحت مدیریت شرکت تامین سرمایه بانک ملت با پشتوانه و ضمانت نقدشوندگی بانک ملت هستند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =