۶ مرداد ۱۴۰۳
لوگو بانک ملت
تامین سرمایه بانک ملت

مرکز دانش » 

مقایسه صندوق‌های درآمد ثابت تامین سرمایه بانک ملت

مقایسه صندوق های تامین سرمایه ملت

فهرست عناوین مطلب

صندوق‌های سرمایه‌گذاری «تملت»

شرکت تأمین سرمایۀ بانک ملت پس از اخذ مجوزهای لازم، اواخر سال ۱۳۸۹ فعالیت خودش را به‌صورت رسمی در بازار سرمایۀ ایران آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر مدیریت سه صندوق­ سرمایه‌­ گذاری با درآمد ثابت با ضمانت نقدشوندگی بانک ملت شامل: اوج ملت، اندوخته ملت و آتیه ملت، یک صندوق سرمایه­‌گذاری در سهام به نام افق ملت و صندوق اختصاصی بازارگردانی ملت را به عهده دارد. هم‌چنین این شرکت برنامه راه‌­اندازی صندوق­‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی، مختص اوراق دولتی و املاک و مستغلات را نیز در دستور کار دارد. مجموع ارزش خالص دارایی‌های صندوق­‌های فعلی­ تحت مدیریت این شرکت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال می­‌باشد. در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق‌های با درآمد ثابت

ویژگی‌ها و مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بادرآمد ثابت به شرح زیر می‌باشند:

مزایا:

  1. پایداری درآمد: یکی از بزرگترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، ارائه یک منبع پایدار درآمد به سرمایه‌گذاران است که معمولا از طریق توزیع منظم سود محقق می‌شود.
  2. ریسک کمتر: این نوع صندوق‌ها معمولاً در دارایی‌های با درآمد ثابت و کم‌ریسک سرمایه‌گذاری می‌کنند که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران با ریسک‌پذیری اندک، تحمل‌پذیرتر خواهد بود.
  3. مدیریت حرفه‌ای:  صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت معمولاً توسط تیم‌های مدیریتی حرفه‌ای و متخصص اداره می‌شوند که می‌توانند برای به دست آوردن بازدهی مطلوب متناسب با ریسک پذیرفته شده نسبت به انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری اقدام می‌نمایند.

معایب:

  • کمترین انطباق با تغییرات بازار: یکی از معایب اصلی این صندوق‌ها این است که ممکن است در شرایط اقتصادی مختلف، از جمله افزایش نرخ بهره، کاهش قیمت‌ها و غیره، نتوانند به خوبی عمل کنند.
  • کاهش احتمال رشد سرمایه: به دلیل تمرکز بیشتر بر درآمد ثابت تا رشد سرمایه، ممکن است این نوع صندوق‌ها فرصت‌های رشد سرمایه را از دست بدهند.
  • محدودیت در ردیابی عملکرد سرمایه‌گذاری: برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند عملکرد سرمایه‌گذاری خود را ردیابی کرده و دارایی‌هایشان را بطور فعال مدیریت کنند که در صندوق‌های با درآمد ثابت این امکان محدود است.
  • نحوه سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت تحت مدیریت تامین سرمایه بانک ملت مشمول کارمزد صدور و ابطال نمی‌باشد و برای سرمایه‌گذاری در آنها می‌توان به سامانه فراسود ملت به آدرس farasood.ir و یا شعب بانک ملت در سراسر کشور مراجعه کرد.
  • زمان پرداخت سود: پرداخت سود صندوق‌های با درآمد ثابت تحت مدیریت تامین سرمایه بانک ملت در اولین روز کاری هر ماه انجام می‌شود.

صندوقهای با درآمد ثابت تامین سرمایه بانک ملت :

صندوق آتیه ملت

  • صندوق آتیه ملت یک صندوق درآمد ثابت و صدور و ابطالی است و نخستین‌ صندوق‌ شرکت تأمین سرمایۀ بانک ملت می‌باشد که در مردادماه ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد.
  • با توجه به مدیریت فعال صندوق از نظر خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت شرکتی و دولتی و همچنین مدیریت بهینه سپرده‌­های بانکی صندوق، نرخ سود تقسیمی این صندوق در ماه­‌های اخیر به ۲۹ درصد موثر افزایش یافته که این موضوع موجب افزایش ارزش خالص دارایی­‌های صندوق به بیش از ۸،۰۰۰ میلیارد ریال (رشد بیش از ۷ برابری) در یکسال گذشته شده است. تعداد سرمایه­‌گذاران ثبت شده در صندوق فوق در حال حاضر بیش از ۲۲۶،۰۰۰ نفر می­‌باشند. همچنین بیش از ۹۲ درصد از ترکیب دارندگان واحدهای سرمایه­‌گذاری صندوق اشخاص حقیقی و مابقی اشخاص حقوقی هستند. با توجه به پرداخت مبالغ حاصل از ابطال طی چهار مرتبه در روز و برخورداری از ضمانت نقدشوندگی بانک ملت، این صندوق از نقدشونده‌­ترین صندوق‌­های بازار سرمایه­ می­‌باشد.
  • با توجه به موارد بالا می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت آتیه ملت برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و یا مبتدی مناسب‌تر می‌باشد.

شایان ذکر است، صندوق آتیه ملت در شرف تبدیل شدن به صندوق قابل معامله در بورس (ETF) می‌باشد.

 صندوق اندوخته ملت

  • دومین صندوقِ این شرکت با نام اندوخته ملت و از نوع صندوق‌های با درآمد ثابت، در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ فعالیت خودش را آغاز کرد. ارزش خالص دارایی‌های این صندوق بیش از ۱۳،۰۰۰ میلیارد ریال و نرخ سود تقسیمی این صندوق نیز در حال حاضر ۲۹ درصد موثر می­باشد. ماهیت احتیاطی صندوق‌های با درآمد ثابت سبب شده تا کمتر از ۳ درصد دارایی‌های صندوق، به بازار سهام اختصاص یابد و باقی در قالب سپردۀ بانکی و اوراق بدهی مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری گردد. با توجه به عملکرد مناسب صندوق در بخش سهام در ماه‌­های گذشته این صندوق در حال حاضر دارای ذخیره مثبت حدود ۱۸ میلیارد ریالی می­باشد. همچنین با توجه به پرداخت مبالغ حاصل از ابطال طی چهار مرتبه در روز و برخورداری از ضمانت نقدشوندگی بانک ملت، این صندوق از نقدشونده ترین صندوق­‌های بازار سرمایه­ می­باشد.
  • با توجه به موارد بالا می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت اندوخته ملت برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و یا مبتدی مناسب‌تر می‌باشد.

صندوق اوج ملت

  • بزرگترین صندوق سرمایه­‌گذاری با درآمد ثابت تامین سرمایه­ بانک ملت صندوق سرمایه­‌گذاری اوج ملت می­باشد. ارزش خالص دارایی‌­های این صندوق در حال حاضر بیش ۱۶۰ هزار میلیارد ریال ­می­‌باشد و باتوجه به نحوه پرداخت مبالغ ابطال واحدهای سرمایه­‌گذاری طی چهار مرتبه در روز و همچنین اضافه کردن روز پنج شنبه به عنوان روز کاری در حال حاضر این صندوق نقدشونده‌­ترین صندوق سرمایه‌­گذاری کشور ­می­‌باشد، که ضمانت نقدشوندگی بانک ملت نیز اعتبار ویژه­ای به این صندوق می­‌بخشد. مدیران شرکت تامین سرمایه ­بانک ملت در سال گذشته با راه­‌اندازی سامانه فراسود ملت به آدرس farasood.ir استراتژی خاصی را برای جذب سرمایه‌­گذاران حقیقی دراین صندوق در پیش گرفتند و توانستند با کمک بیش از ۱۳۰۰ شعبه بانک ملت و افزودن قابلیت جذاب بانکداری باز ­(واریز مستقیم از حساب بانک ملت)، ترکیب سرمایه‌­گذاران حقیقی صندوق را به بیش از ۷۰ درصد برسانند. همچنین با مدیریت مناسب ترکیب دارایی‌های صندوق، نرخ سود تقسیمی این صندوق در ما­ه‌­های اخیر به بیش از ۲۸درصد موثر افزایش یافته است و ذخیره مثبت صندوق نیز به حدود ۱،۷۷۳ میلیارد ریال رسیده است.
  • با توجه به موارد بالا می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت اوج ملت برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و یا مبتدی مناسب‌تر می‌باشد.

صندوق افق ملت

  • خردادماه سال ۱۳۹۷، صندوق افق ملت در گروه صندوق‌های سهامی قابل‌معامله، آغاز به کار کرد. ارزش خالص دارایی‌های صندوق افق ملت از مرز ۷،۸۰۰ میلیارد ریال عبور کرده است. سهم بازار سهام از پورتفوی صندوق حدود ۹۵ درصد است که در این بین، این صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» داشته است. مدیران این صندوق موفق به خلق ۲،۲۸۷ درصد بازدهی مرکب طی حدود شش سال فعالیت خود شده‌اند.
  • با توجه به موارد بالا می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی افق ملت برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر مناسب‌تر می‌باشد.

در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت تأمین سرمایه ملت را مشاهده می‌کنید.

نوع صندوقنام صندوقتأسیسدرصد دارایی در سهامدرصد دارایی در سپرده بانکی و وجه نقددرصد دارایی در اوراق با درآمد ثابتدرصد دارایی در دارایی‌های دیگرارزش خالص دارایی (میلیارد ریال)بازده ماه گذشته (درصد)نرخ سود تقسیمی سه ماه گذشته (موثر)بازده از ابتدای تأسیس تاکنون (درصد)
با درآمد ثابتآتیه ملت۱۳۹۰/۰۵/۲۳۱.۹۱۵۰.۵۱۴۶.۳۶۱.۲۲۸۳۷۲۲.۰۲۲۷.۰۶۲۵۷.۸۱
با درآمد ثابتاندوخته ملت۱۳۹۰/۱۲/۰۲۲.۷۵۳۸.۵۳۵۷.۰۹۱.۶۳۱۳۱۷۵۲.۰۲۲۲۷.۰۶۲۴۳.۲۶
با درآمد ثابتاوج ملت۱۳۹۱/۰۴/۱۱۹.۲۲۳۰.۰۴۵۷.۹۴۲.۸۱۶۸۸۵۹۲۲۶.۶۴۲۴۶.۲
قابل معامله سهامیافق ملت۱۳۹۷/۰۳/۰۶۹۵.۳۹۰.۰۲۰۴.۵۹۷۸۶۸۲.۶۱۲۲۸۷

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + نوزده =