بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان

فهرست عناوین مطلب

یک زندگی آرام و به دور از دغدغه‌های مالی نیاز هر فرد میان‌سال یا در حال بازنشستگی است. در این مرحله از زندگی، برخورداری از استقلال مالی و درآمد پایدار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. سرمایه‌گذاری به بازنشستگان کمک می‌کند تا با اطمینان خاطر بیشتری از این دوره از زندگی خود لذت ببرند و با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از ابزارهای مالی مختلف، بتوانند امنیت مالی خود را تضمین کرده و از چالش‌های مالی دوران بازنشستگی جلوگیری کنند.

دوران بازنشستگی معمولاً با کاهش یا گاهی قطع منابع درآمد افراد همراه است، درحالی‌که هزینه‌های زندگی همچنان ادامه دارند و حتی ممکن است در این برهه با افزایش نیز روبه‌رو باشند. تأمین مایحتاج خانواده، هزینه مسکن، هزینه‌های سلامتی و درمانی و… این افراد را با دغدغه‌هایی مواجه می‌کند. سرمایه‌گذاری بخشی از درآمدهای دوران جوانی، تضمین‌کننده بهره‌بردن از استانداردهای مناسب زندگی در دوران بازنشستگی خواهد بود.

اهمیت سرمایه گذاری برای بازنشستگان

بازنشستگی زمان مناسبی برای  تحمل ریسک ‌و از دست دادن سرمایه نیست. بازنشستگان سال‌های زیادی را کار کرده‌اند و حالا نوبت آن است بدون کمترین دغدغه از عواید آن بهره‌مند شوند. در این صورت صندوق‌های با درآمد ثابت با ارائه سود روزشمار و با ضامن نقدشوندگی مطمئن از بهترین گزینه‌ها برای این دوران به شمار خواهند رفت. مهم‌ترین توصیه برای افراد نزدیک به دوران میان‌سالی این است که “همین حالا شروع کنند”. با برنامه‌ریزی درست می‌توانند از بازنشستگی خود لذت برده و با جادوی “سرمایه‌گذاری مجدد” بهترین راه کسب سود از سود صندوق‌ها را تجربه کنند.

انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان حائز اهمیت است؛ زیرا به حفظ و افزایش سرمایه، ایجاد درآمد پایدار، مدیریت ریسک، تأمین مالی بلندمدت، حفظ استقلال مالی و افزایش کیفیت زندگی ایشان کمک می‌کند. برنامه‌ریزی دقیق و مشاوره با کارشناسان مالی می‌تواند به بازنشستگان در اتخاذ تصمیمات صحیح سرمایه‌گذاری کمک کند و این دوران را برای آنها به دوره‌ای پربار و آرام تبدیل نماید.

بیشتر بخوانید: بهترین روشهای سرمایه گذاری سال جدید

معرفی بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان

 در ادامه برخی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان همراه با اشاره به مزایا و معایب آنها ارائه می‌شود تا بازنشستگان پیش از انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری خود نسبت به کسب اطلاعات و تصمیم‌گیری بهتر اقدام کنند.

سپرده‌‌گذاری در بانک‌ها

سرمایه‌گذاری بازنشستگان در سپرده‌های بانکی و حساب‌های پس‌انداز یکی از رایج‌ترین و محافظه‌کارانه‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. سپرده‌های بانکی و حساب‌های پس‌انداز به دلیل امنیت بالا و نقدشوندگی سریع، گزینه‌ای مناسب برای بخشی از سرمایه‌گذاری‌های بازنشستگان محسوب می‌شوند. با این حال، به دلیل نرخ سود پایین و عدم پوشش تورم، بازنشستگان می‌توانند از این روش به‌عنوان بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند و سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را نیز مدنظر قرار دهند تا بتوانند به بهترین نحو از سرمایه خود بهره‌برداری کنند. نرخ سود پایین که ممکن است به تورم نرسد و برخورداری از نرخ شکست (کاهش سود) در صورت برداشت زودتر از موعد از محل سپرده‌، از معایب این نوع سرمایه‌گذاری است.

سرمایه‌گذاری در طلا و فلزات گران‌بها

سرمایه گذاری بازنشستگان در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های حفظ ارزش سرمایه و محافظت از آن در برابر تورم و نوسانات اقتصادی است. از مزایای سرمایه‌گذاری در این فلز می‌توان حفظ ارزش در برابر تورم، تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری، دارایی قابل‌اتکا در زمان‌های بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی، و زیبایی و کاربردی بودن آن اشاره کرد. عدم پرداخت سود دوره‌ای، هزینه‌های نگهداری، امنیت کم و احتمال دزدیده‌شدن، نوسانات قیمتی و… نیز از معایب سرمایه‌گذاری در این فلز است. انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا عبارت است از: خرید سکه و شمش طلا، خرید زیورآلات طلا جواهر، قراردادهای آتی و اختیار معامله طلا که برای افرادی که تجربه و دانش کافی در بازارهای مشتقه دارند، می‌تواند سودآور باشد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلاکه امکان خرید و فروش واحدهای طلا را از طریق سامانه‌های معاملاتی در بورس را فراهم می‌کنند. این صندوق‌ها هزینه‌های نگهداری فیزیکی طلا را برای سرمایه‌گذاران کاهش می‌دهند و یکی از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری در طلا هستند.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

سرمایه گذاری بازنشستگان در املاک

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات یکی از پرطرفدارترین و مطمئن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است که می‌تواند منافع زیادی به همراه داشته باشد. این نوع سرمایه‌گذاری به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص خود، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است. مالکیت ملک می‌تواند منبعی برای ایجاد درآمد ثابت از طریق دریافت اجاره‌بها باشد که می‌تواند به تأمین نقدینگی یا جلوگیری از پرداخت هزینه‌های مربوط به رهن و اجاره کمک نماید. از دیگر ویژگی‌های این نوع سرمایه‌گذاری حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم است؛ زیرا ارزش ملک با گذشت زمان و توسعه منطقه، افزایش می‌یابد و سود سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد. از معایب سرمایه‌گذاری در ملک این است که خرید ملک نیازمند سرمایه اولیه بالایی است که ممکن است برای همه سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر نباشد. در عین حال نگهداری و تعمیرات ملک هزینه‌بر است؛ فروش آن معمولاً زمان‌بر است و نقدشوندگی پایین‌تری نسبت به سایر انواع سرمایه‌گذاری‌ها دارد. از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، خرید ملک مسکونی برای سکونت شخصی یا اجاره دادن است. خرید ملک‌های تجاری مانند دفاتر، مغازه‌ها و واحدهای تجاری، خرید زمین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات نیز از دیگر انواع آن است.

سرمایه گذاری بازنشستگان در خودرو

سرمایه‌گذاری در خودرو

در حالی که از خودروی خود استفاده می‌کنید،  این دارایی برای شما منجر به سودآوری و افزایش ارزش در طول زمان خواهد بود. این نوع سرمایه‌گذاری معایبی هم دارد؛ نقدشوندگی نسبتاً پایین، نوسانات بازار خودرو، کاهش ارزش خودرو با ورود خودروهای جدید، هزینه‌های نگهداری و بیمه و استهلاک و…

سرمایه‌گذاری در ارز و دلار

سرمایه گذاری در دلار برای بازنشستگان

سرمایه‌گذاری در ارز نیز به عنوان یکی از سرمایه‏‌گذاری‌ها، می‌تواند به دنباله‌روی اهداف مالی و سرمایه‌گذاری افراد در دوران بازنشستگی کمک کند. خرید ارزی مانند دلار به‌عنوان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند یک انتخاب منطقی باشد، اما باید از وابستگی نرخ این ارز به سیاست‌های داخلی و خارجی و ریسک تغییرات نرخ آن در عین حال مشکلات مربوط به نگهداری و تأمین امنیت آن آگاه بود. اما بیشترین پوشش‌دهی تورم در کشور و حفظ ارزش سرمایه از مهم‌ترین مزایای این روش سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان است.

سرمایه گذاری در اوراق-بازنشستگی

سرمایه‌گذاری در اوراق‌ بدهی دولتی و شرکتی

سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی دولتی و شرکتی یکی از روش‌های مطمئن و کم‌ریسک سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان است. در این روش، سرمایه‌گذاران پول خود را به دولت یا شرکت‌ها قرض می‌دهند و در ازای آن، سود ثابت و دوره‌ای دریافت می‌کنند. درآمد ثابت و قابل‌پیش‌بینی، ریسک کمتر نسبت به  سرمایه‌گذاری در بازار سهام از مزایای این نوع از سرمایه‌گذاری است و بازدهی کمتر نسبت به سرمایه‌گذاری‌هایی از نوع سهام از معایب این نوع از سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

سرمایه گذاری در صندوق-بازنشستگی

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان می‌باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه، به معرفی چند تا از مهم‌ترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب بازنشستگان می‌پردازیم:

انواع صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری بازنشستگان

  1. صندوق‌های درآمد ثابت (Fixed-Income Funds): این صندوق‌ها عمدتاً در اوراق بدهی دولتی و شرکتی و دیگر ابزارهای با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند و با ریسک کمتر، درآمد ثابت و منظم و دوره‌ای، برای بازنشستگانی که به دنبال امنیت و درآمد پایدارند، فراهم می‌کنند. برخورداری از معافیت مالیاتی و پرداخت سود روزشمار و بدون نرخ شکست از دیگر مزایای این نوع از سرمایه‌گذاری می‌باشد. 
  2. صندوق‌های سهام (Equity Funds): این صندوق‌ها عمدتاً در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع سرمایه‌گذاری از پتانسیل سودآوری بالایی برخوردار بوده و برای بازنشستگانی که توانایی تحمل ریسک بیشتر و افق سرمایه‌گذاری بلندمدتی دارند مناسب است.
  3. صندوق‌های مختلط (Balanced Funds): این صندوق‌ها ترکیبی از سهام و اوراق بدهی را در پرتفوی خود دارند. از لحاظ ریسک و بازدهی معمولا در رده متوسط قرار می‌گیرند و برای بازنشستگانی که به نسبت صندوق‌های درآمد ثابت ریسک بیشتری را متحمل می‌شوند و برای دریافت سود صندوق‌های سهامی نیز ریسک نمی‌کنند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود.
  4. صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REITs): این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در املاک و مستغلات را فراهم می‌کنند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا بدون نیاز به خرید مستقیم املاک، از مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار بهره‌مند شوند. پتانسیل افزایش ارزش دارایی با توجه به رشد ملک در این صندوق به چشم می‌خورد و برای بازنشستگانی که به دنبال دسترسی آسان به بازار املاک و  مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری خود توسط افراد خبره هستند، گزینه خوبی است.
انواع صندوق سرمایه گذاری برای بازنشستگان

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها برای بازنشستگان

  • مدیریت حرفه‌ای‌: صندوق‌ها توسط مدیران حرفه‌ای و با تجربه مدیریت می‌شوند که تخصص لازم برای انتخاب بهترین دارایی‌ها و مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری را دارند.
  • تنوع‌بخشی: سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها امکان تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. این تنوع‌بخشی به کاهش ریسک کلی سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.
  • ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها فرآیند ساده‌تری نسبت به خرید و فروش مستقیم دارایی‌های دیگر دارد حتی در مقایسه با سپرده‌های بانکی. در این صندوق‌ها در ساعات بیشتری از شبانه‌روز بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی امکان سرمایه‌گذاری به‌صورت آنلاین حتی بدون سقف واریز برای افراد فراهم است. 
  • نقدشوندگی بالا: بسیاری از صندوق‌ها نقدشوندگی بالایی دارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی و سریع سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کنند. در صندوق‌های از نوع بادرآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری اوج ملت با امکان ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری از شنبه تا پنج‌شنبه  و پرداخت مبالغ حاصل از ابطال طی ۴ نوبت در روز نقدشونده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری بازار سرمایه می‌باشد.
  • شفافیت و گزارش‌دهی منظم: صندوق‌ها موظف به گزارش‌دهی منظم و شفاف به سرمایه‌گذاران هستند. این گزارش‌ها شامل جزئیات عملکرد صندوق، سود و زیان، ترکیب دارایی‌ها و هزینه‌های کارمزد و گزارشات مالی مفید دیگر است.

مزایای سرمایه‌گذاری بازنشستگان در صندوق‌های بادرآمد ثابت اوج ملت و اندوخته ملت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اوج ملت و اندوخته ملت به دلایل مختلفی برای سرمایه‌گذاریِ بازنشستگان مناسب هستند. در ادامه به برخی از این دلایل  می‌پردازیم.

  1. بازدهی بالا، بدون نرخ شکست و معاف از مالیات

در حال حاضر (خرداد ۱۴۰۳) صندوق اوج ملت از  نرخ سود اسمی تا ۲۵٪ روزشمار (معادل ۲۸٫۰۷٪ مؤثر) و صندوق اندوخته ملت از  نرخ سود اسمی تا ۲۵٫۷۵٪ روزشمار (معادل ۲۹٪ مؤثر)، بدون نرخ شکست و معاف از مالیات برخوردارند.

  • امکان واریز آنلاین بدون محدودیت در واریز مبالغ سرمایه‌گذاری

با سرویس بانکداری باز یا همان واریز مستقیم از حساب بانک ملت در سامانه فراسود ملت امکان سرمایه‌گذاری آنلاین، بدون سقف، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب و حتی خارج از ساعات اداری برای بازنشستگان فراهم است.

  • ریسک کمتر

صندوق‌های با درآمد ثابت اوج ملت و اندوخته ملت معمولاً در اوراق بدهی دولتی و شرکتی با درجه اعتبار بالا و دیگر ابزارهای بادرآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سهام و سایر سرمایه‌گذاری‌های پرریسک، نوسانات کمتری دارند.

مزایای صندوق بازنشستگی
  • درآمد ثابت و قابل پیش‌بینی

این صندوق‌ها دارای پرداخت سود ماهانه در اولین روز کاری هر ماه می‌باشند که می‌تواند منبع درآمد پایداری برای بازنشستگان باشد. این درآمد ثابت به آنها کمک می‌کند تا هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند.

  • امکان کسب سود از سود

از طریق فعال‌سازی گزینه “سرمایه‌گذاری مجدد سود تقسیمی” در سامانه فراسود ملت امکان کسب سود از سودهای سرمایه‌گذاری نیز برای بازنشستگان فراهم است.

  • مدیریت حرفه‌ای

صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط مدیران حرفه‌ای اداره می‌شوند که تجربه و دانش لازم برای انتخاب بهترین اوراق بدهی و مدیریت ریسک را دارند. این امر می‌تواند به بهبود عملکرد سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش ریسک کمک کند.

  • نقدشوندگی بالا

صندوق ‌با درآمد ثابت اوج ملت با پرداخت مبالغ حاصل از ابطال طی ۴ نوبت در روز و روزهای کاری شنبه تا پنج‌شنبه نقدشوندگی بالایی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌است و سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی  واحدهای صندوق خود  را به پول نقد تبدیل کنند. این ویژگی برای بازنشستگانی که ممکن است به پول نقد به‌صورت ناگهانی نیاز داشته باشند، حائز اهمیت است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 4 =