۶ مرداد ۱۴۰۳
لوگو بانک ملت
تامین سرمایه بانک ملت

مرکز دانش » 

بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳

روش سرمایه گذاری 1403

فهرست عناوین مطلب

با توجه به اینکه همیشه آینده مبهم است و به طور قطعی نمی‌توان اظهار نظر کرد کدام بازار سرمایه‌گذاری بهترین بازدهی را خواهد داشت، همواره اصل تنوع پرتفو در سرمایه‌گذاری کاری عاقلانه و حرفه‌ای محسوب می‌شود. به این دلیل با توجه به آنکه هر فردی متناسب با سطح ریسک‌پذیری و دانش و تجربه خود می‌تواند وزن سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را بهینه کند، توصیه ما تشکیل پرتفوی سرمایه‌گذاری از بازارهای مختلف می‌باشد. بازارهای اصلی پیش رو در کشور ما عبارتند از بازار مسکن، طلا، خودرو، بورس و ابزارهای درآمد ثابت؛ که در ادامه به اختصار به هر کدام از بازارها می‌پردازیم.

سرمایه‌گذاری در مسکن در ۱۴۰۳

در کشور ما با توجه به عرضه کم مسکن و رشد تقاضا مجالی برای کاهش قیمت ملک نبوده و این بازار همواره صعودی بوده است و با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت قابل توجهی در این بازار اتفاق نیفتاد، ممکن است در سال جدید تورم این بازار بیشتر از سال قبل باشد. سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نیز می‌تواند به دو شکل، خرید ملک‌های مسکونی مخصوصاً واحدهای آپارتمانی و یا خرید زمین باشد. خرید واحدهای تجاری با توجه به احتمال رکود بعضی از کسب‌و‌کار‌ها می‌تواند پر ریسک‌تر باشد. بنابراین خرید ملک‎‌های تجاری به دید سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌شود‌. همچنین بهتر است به جای خرید املاک گران قیمت که خرید و فروش آن‌ها به سختی انجام می‌گیرد، خرید املاک متوسط قیمت که با قدرت خرید افراد بیشتری سازگاری داشته باشد، در دستور کار قرار گیرد. ضمناً سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در این بازار تخصص مربوط به خود دارد و می‌توان نکات دیگری از جمله اصالت سازنده، بررسی میدانی پروژه، بررسی اصالت مدارک و …را ضمن خرید ملک با همراهی مشاور حقوقی مد نظر قرار داد.

سرمایه‌گذاری در طلا در ۱۴۰۳

با توجه به آمارهای مربوط به افزایش موجودی طلا از جانب بانک‌های مرکزی دنیا و ریسک های مربوط به انتخابات آمریکا و تنش‌های نظامی در منطقه خاورمیانه، سرمایه‌گذاری بخشی از پرتفوی در طلا در سال پیش رو می‌تواند برای حفظ ارزش سرمایه با امکان نقدشوندگی سریع مورد بررسی قرار گیرد. توصیه می‌شود سرمایه‌گذاری در این بازار در ابزارهای با اجرت و کارمزد پایین‌تر معامله مثل طلای آبشده انجام گیرد و خرید طلاهای زینتی منطبق با اهداف اشاره‌شده نمی‌باشد.

سرمایه‌گذاری در خودرو در ۱۴۰۳

با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو در کشور ما، بازار خودرو یکی از بازارهای اصلی کشور برای پوشش تورم می‌باشد که داده‌های اقتصادی مربوط به سنوات گذشته کاملاً مؤید این موضوع می‌باشد که زیان‌ده بودن خودروسازهای بزرگ داخل کشور و لزوم نیاز به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو دلیل دیگری برای احتمال کسب بازدهی در این بازار می‌باشد؛ لذا اختصاص بخشی از پرتفو به این بازار می‌تواند موجه باشد.

سرمایه­‌گذاری در بازار بورس ۱۴۰۳

با توجه به اینکه بازدهی شاخص کل بازار بورس در سال گذشته ۱۲ درصد بوده است و از طرفی سود شرکت‌ها در طی سال‌های گذشته جهش چند برابری کرده و همینطور سایر بازارهای موازی نیز رشد قابل توجهی داشته است و از سویی دیگر با لحاظ نیاز سیاست‌گذار به مراجعه به ابزارهای بازار سرمایه برای تأمین منابع مالی، احتمال آن است که بازار سرمایه در سال پیش رو بخشی از عقب ماندگی سنوات قبلی را جبران کند. لذا با لحاظ جمیع ریسک‌های موجود در این بازار، با توجه به احتمال جبران سنوات گذشته، سرمایه‌گذاری بخشی از پرتفو در این بازار توصیه می‌شود. البته با توجه به تخصصی بودن این بازار بهتر است از ابزارهای غیر مستقیم سرمایه‌گذاری در این بازار از جمله سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده شود. سبدگردانی اختصاصی تأمین سرمایه بانک ملت و صندوق سرمایه‌گذاری افق ملت می‌تواند اهداف اشاره‌شده در این بخش سرمایه‌گذاری را محقق سازد.

سرمایه‌گذاری در ابزارهای درآمد ثابت برای سال جدید چگونه است؟

با توجه به افزایش نرخ بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت به دنبال رشد نرخ سود سپرده‌های بانکی و رشد سود اوراق با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری بخشی از پرتفو در این بازار هم می‌تواند معقول باشد. لزوم مدیریت نقدینگی ایجاب می‌کند که قسمتی از پرتفو در این ابزارهای نقدشونده سرمایه‌گذاری گردد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری اوج ملت، اندوخته ملت و آتیه ملت با ضمانت نقدشوندگی بانک ملت و به عنوان نقدشونده‌ترین صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه می‌توانند این بخش از پرتفوی سرمایه‌گذاران را به خود اختصاص دهند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − نه =