سامانه کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

معرفی سامانه کدال

فهرست عناوین مطلب

سامانه کدال- codal مخفف (Comprehensive Database Of All Listed Companies) پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌ها، به دستور سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، جمع‌‌آوری اطلاعات مالی شرکت‌ها، نظارت و بررسی اطلاعیه‌ها راه‌اندازی شد.

تنها اطلاعات کسب شده از شاخص نمی‌تواند به سرمایه‌­گذاران اطلاعات کامل دهد، بنابراین کاربران زیادی روزانه برای کسب اطلاع از وضعیت شرکت‌ها و تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی آن‌ها به سامانه کدال مراجعه کرده تا اطلاعات کاملی را بدست آورند.

کدال چیست؟

سایت کدال به نشانی codal.ir یک بستر مناسب برای ایجاد شفافیت و افشای سریع اطلاعات می­‌باشد. این سامانه خدمات رایگان و قابل اعتمادی به کاربران ارائه میدهد.

  • می­توانید برای کسب اطلاعات مورد نیاز از قسمت جست‌وجوی سریع در صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.
  • در بخش جستجوی سایت کدال می‌توانید نماد شرکت را وارد کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.
  • همچنین، برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای مربوط به شرکت‌ها می توانید از قسمت اخبار و رویدادها استفاده کنید.

نحوه‌­ی ورود به سامانه کدال

وارد سایت به آدرس www.codal.ir شده و در ابتدا صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد.

بخش آخرین اطلاعیه‌ها

در این قسمت آخرین اطلاعیه­‌ها را مشاهده خواهید کرد.

بخش اطلاعیه

اگر بدنبال اطلاعیه­‌های نماد خاصی هستید می­توانید در قسمت جستجو «نام شرکت» و یا «نماد» آن­را جستجو کنید. مطابق با تصویر زیر:

اطلاعایه های سامانه کدال

پس از انتخاب نماد و نوع اطلاعیه، صورت‌های مالی حسابرسی شده، اطلاعیه مجمع، افزایش سرمایه، حق تقدم، زمانبندی پرداخت سود سهام و … قابل مشاهده است.

چنانچه بدنبال اطلاعیه خاصی از نماد هستید می­توانید از فیلتر نوع اطلاعیه آن را انتخاب کنید.

بخش ناشران

در این قسمت اطلاعات مربوط به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس قابل نمایش است و هرکدام از نمادها را که کلیک کنید، اطلاعات مربوط به آن نماد را خواهید دید.

اگر بر روی نهادهای مالی­ سایت کلیک کنید اطلاعات مربوط به کارگزاری‌ها، سبدگردان‌ها، صندوق‌ها، مشاوره سرمایه‌گذاری‌ها، تامین سرمایه‌ها و … را مشاهده خواهید کرد.

ناشران-کدال

سامانه سنم

سامانه سنم

در قسمت بعدی سامانه سنم را مشاهده خواهید کرد که با هدف نظارت بر صندوق‌ سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

مدیران صندوق‌ها موظف هستند که روزانه اطلاعات صندوق تحت مدیریت خود را بروزرسانی کنند.

سامانه تدان

قسمت بعد سامانه تدان می­باشد، این سامانه بستری می­باشد تا سوالات تحلیل­گران مربوط به هر نماد را مشاهده کنید.

تدان

سامانه صورتحساب

و قسمت نهایی سامانه صورتحساب می­باشد که این قسمت برای سهولت در تصمیم‌گیری مدیران سازمان‌ها راه‌اندازی شده‌است.

چه گزارش‌هایی در کدال منتشر می‌شود؟

  • صورت‌های مالی: شامل گزارش‌های: ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت گردش وجوه نقد و صورت تغییرات حقوق مالکانه است که هرکدام از آن‌ها جزییات خاص مربوط به خود را دارند. در واقع ابزار اصلی تحلیلگران بنیادی، همین صورت‌های مالی است و از این طریق به پیش‌بینی سود و زیان و تحلیل عملکرد شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس می‌پردازند.
  • افشای اطلاعات با اهمیت: هر روزه ممکن است تغییرات و اتفاقاتی در شرکت‌های بورسی رخ دهد که عملکرد شرکت را تحت تأثیر قرار داده و در نتیجه روند سودآوری و ارزش‌گذاری سهام شرکت را تحت شعاع قرار دهد. اتفاقات مهمی که در شرکت رخ داده‌است و می‌تواند بر روی قیمت سهام آن‌ها تأثیرگذار باشد، با تیتر “افشای اطلاعات با اهمیت” در کدال بارگذاری می‌شوند. این گزارش‌ها شامل دو گروه افشای اطلاعات با اهمیت الف و ب است که تقسیم‌بندی آن به دلیل میزان تأثیر روی عملکرد شرکت است.
  • گزارش فعالیت ماهانه: هر ماه شرکت ها از طریق گزارش فعالیت ماهانه، عملکرد تولید و فروش خود را به اطلاع مردم می‌رسانند و سهامداران می‌توانند عملکرد تولید و فروش و نرخ فروش شرکت را از طریق این گزارش پیگیری کنند.
  • گزارش فعالیت هیئت مدیره: در گزارش فعالیت هیئت مدیره، هیئت مدیره شرکت گزارش فعالیت‌ها و عملکرد شرکت خود را با جزئیات و به تفصیل توضیح می‌دهند. این گزارش هر سال پیش از مجمع عمومی سالیانه شرکت منتشر می‌شود.
  • گزارش مجامع عمومی: یکی دیگر از انواع گزارش‌های کدال، گزارشات مربوط به مجامع شرکت‌ها است. این دسته از گزارشات مربوط به دعوت سهامداران به مجمع عمومی شرکت، خلاصه تصمیمات مجمع، نتایج جلسات و… است.
  • گزارش افزایش سرمایه: در این بخش، اخبار افزایش سرمایه‌های شرکت مانند مدت زمان استفاده از حق تقدم، نتیجه بررسی حسابرس و بازرس شرکت، پیشنهاد هیئت مدیره برای افزایش سرمایه و… اعلام می‌شود.

در حقیقت، افزایش سرمایه شرکت‌ها در طی چندین مرحله انجام می‌شود که گزارش‌های مرتبط با هرکدام از این مراحل در سامانه کدال منتشر شده و اطلاعات مفیدی را برای تصمیم‌گیری بهتر در اختیار سهامداران و عموم قرار می‌دهد.

  • گزارش زمانبندی پرداخت سود نقدی سهام: شرکت‌های بورسی در هر سال بعد از برگزاری مجماع سالیانه، سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند که زمانبندی و چگونگی تقسیم سود نقدی سهام در سایت کدال قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که علاوه بر گزارش‌هایی که در اینجا توضیح داده‌شد، در مواردی ممکن است گزارشات دیگری نیز راجع به یک نماد منتشر شود، اما گزارشات اصلی و با اهمیت شامل موارد گفته شده می‌شوند.
  • و…

موارد گفته شده تنها بخشی از گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال است. تحلیل‌گران بازار سرمایه با استفاده از این داده‌ها به تجزیه و تحلیل وضعیت نماد و همچنین پیش‌بینی روند بلندمدت شرکت می‌پردازند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 20 =