تفاوت سرمایه‌گذاری و پس‌انداز

سرمایه گذاری یا پس انداز

فهرست عناوین مطلب

مقایسه سرمایه‌گذاری و پس‌انداز

همانگونه که به طور سنتی نیز هر فردی مفهومی از پس‌انداز در ذهن خود دارد، پس انداز به معنی کنار گذاشتن بخشی از درآمد برای نیازهای آینده است. اما مفهوم سرمایه‌گذاری نه مبتنی بر پوشش نیازهای جاری، بلکه با هدف کسب بازدهی و سود می‌باشد. لذا با تعاریف ذکر شده، سرمایه‌گذاری دارای ریسک‌های مربوط به نوع خود می‌باشد، در حالیکه در پس‌انداز فرد خود را از هرگونه ریسکی دور می‌کند. همچنین پس‌انداز توسط هر فردی با هر سطحی از دانش می‌تواند انجام پذیرد اما برای سرمایه‌گذاری بسته به حوزه آن، فرد باید دانش مربوطه را داشته باشد یا از مشورت مشاوران خبره بهره‌مند گردد. همچنین پس‌انداز معمولاً دارای افق کوتاه‌مدت است اما سرمایه‌گذاری می‌تواند افق‌های چند ساله داشته باشد.

سرمایه‌گذاری بهتر است یا پس‌انداز

با تعریف و مقایسه انجام‌شده نمی‌توان گفت پس‌انداز بهتر است یا سرمایه‌گذاری. هر دو روشی هستند که فرد را به هدف مورد نظر برسانند و بسته به شرایطی که فرد با آن مواجه است و میزان ریسک‌پذیری و اهداف پیش رو می‌تواند پول خود را پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کند. اما آن چیزی که مشخص است، در کشورهای با تورم بالا مثل کشور ما عملاً پس‌انداز آن مفهوم سنتی خود را از دست داده است و افراد هر چند با افق کوتاه مدت علاقه‌مند نیستند پولشان بی استفاده باشد و به دنبال نوعی از سرمایه‌گذاری بر روی پول‌های اندک خودشان نیز هستند.

سرمایه‌گذاری و پس‌انداز هر کدام برای چه کسانی مناسب است؟

پس‌انداز توسط هر فردی با هر هر سطحی از ریسک‌پذیری می‌تواند انجام پذیرد ولی برای سرمایه‌گذاری فرد باید دانش و تجربه کافی را در آن زمینه داشته باشد یا از مشورت افراد و نهادهای خبره بهره‌مند گردد. به عنوان مثال برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس فرد یا باید خودش دانش کافی از انواع تحلیل‌های بنیادی، تکنیکال، تابلو خوانی و…داشته باشد یا در غیر این صورت باید از روش‌های غیر مستتقیم یا خدمات سرمایه‌گذاری نهادهای مالی مثل صندوق‌ها یا سبدهای سرمایه‌گذاری استفاده کند.

مقایسه پس انداز و سرمایه گذاری

ریسک و بازدهی سرمایه‌گذاری و پس‌انداز به چه صورت است؟

همانگونه که پیشتر اشاره شد وقتی فردی پس‌انداز ‌می‌کند تحمل ریسک ندارد و این اقدام وی برای پوشش نیازهایی در آینده معمولاً نزدیک می‌باشد و با توجه به رابطه مستقیم بین ریسک و بازدهی در حالتی که ریسکی نباشد بازدهی هم نخواهد بود اما سرمایه‌گذاری بسته به اینکه در کدام یک از بازارها و ابزارهای مالی اتفاق بیفتد، متناسب با تحمل ریسکی که اتفاق می‌افتد، می‌توان انتظار بازدهی مربوطه را از آن داشت.

بهترین روشهای سرمایه گذاری

بهترین روش سرمایه‌گذاری بسته به هر فرد متفاوت است و هر شخصی بسته به شرایط شخصی، سطح ریسک‌پذیری، افق سرمایه‌گذاری، میزان دانش و تجربه، میزان دسترسی به افراد صاحب نظر و شبکه ارتباطی خود باید مناسب‌ترین روش را برای خودش انتخاب کند. اما با توجه به ریسکی که در همه بازارها وجود دارد و از طرفی به طور قطع مشخص نیست کدام بازار بیشترین بازدهی را خواهد داشت، می‌توان گفت روش صحیح سرمایه‌گذاری تنوع‌دهی به سبد سرمایه‌گذاری و تشکیل پرتفوی متنوعی از سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف می‌باشد. تشکیل پرتفو منجر به پخش ریسک خواهد شد اما برای سرمایه‌گذاری در هر کدام از بازارهای نیز فرد باید در صورت نداشتن دانش و تجربه کافی، از روش‌های غیر مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

بهترین روش‌های پس انداز

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری یک علم محسوب می‌شود برای انواع روش‌های سرمایه‌گذاری دانش مدونی وجود دارد اما پس‌انداز لزوماً نیازمند دانش نبوده و همچنین کتب و مقالات مختلفی در این خصوص تألیف نشده است و هر فرد می‌تواند از روش مورد اطمینان خود مثل نگهداری در منزل یا بانک یا صندوق امانات و .. بهره‌مند گردد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفت =