۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
لوگو بانک ملت
تامین سرمایه بانک ملت

مرکز دانش » 

بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم

سرمایه-گذاری-با-پول-کم-۳

فهرست عناوین مطلب

سرمایه‌گذاری از هر نوع آن می‌تواند دو وجه داشته باشد؛ یک سر برد و یک سر باخت. اما واقعیت آن است که گاهی سرمایه‌گذاری با پول کم مقدمه‌ای برای اهداف بزرگتر می‌شود، ضمن اینکه ریسک کمتری هم خواهد داشت. برای ورود به این بحث لازم است تا مفهوم سرمایه‌گذاری را شفاف تر کنیم. در واقع سرمایه‌گذاری به فرآیند سرمایه‌گذاری پول یا دارایی‌های دیگر با هدف کسب سود یا درآمد در آینده اشاره دارد. این فرایند شامل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، مشاغل، املاک، اوراق تجاری، صنایع و بسیاری دیگر از دارایی‌های مالی است. هدف اصلی سرمایه‌گذاری به دست آوردن بازده مالی مثبت است، اما این فرایند همچنین نیازمند ارزیابی ریسک و بازدهی مخاطرات مرتبط با سرمایه‌گذاری است.

سرمایه‌گذاری یک امر لازم و ضروری است، اما تا اسم سرمایه‌گذاری به گوش می‌رسد تصور بر این است که باید پول کلان برای آن داشت. در حالی که می‌توان حتی با پول اندک هم اقدام به سرمایه‌گذاری نمود. برای مثال در صندوق‌های با درآمد ثابت اوج ملت، اندوخته ملت و آتیه ملت می‌توان حتی با مبلغ تقریبی ۱۰۲ هزار تومان اقدام به سرمایه‌گذاری نمود. البته گزینه های دیگری نیز برای این امر وجود دارد.

با پول کم کجا می توانیم سرمایه‌گذاری کنیم؟

در کشور ما تا اسم سرمایه‌گذاری می‌آید بازارهایی مانند طلا، مسکن، ارز و بورس به ذهن می‌رسد. اگرچه امکان سرمایه‌گذاری در این بازارها وجود دارد، اما شاید در بازاری مانند مسکن نتوان با مبلغ اندک سرمایه‌گذاری کرد.

اگر شما می‌خواهید با مقداری پول کم سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید به گزینه‌های زیر فکر کنید:

  • اوراق بهادار: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Funds) یا خرید مستقیم اوراق بهادار مانند سهام گزینه‌ی عالی برای سرمایه‌گذاری با پول کم می‌باشد.
  • سرمایه‌گذاری در املاک: خرید واحد مسکونی کوچک یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های املاک نیز از گزینه‌های سرمایه‌گذاری با پول کم محسوب می‌شود.
  • سرمایه‌گذاری در رمز ارزها: خرید ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین یا اتریوم با مقدار کمی از سرمایه گزینه‌ی مناسبی برای شروع سرمایه‌گذاری است. هرچند که باید توجه داشت که ریسک این بازار بسیار بالاست.
  • ایجاد یک کسب و کار کوچک: استفاده از مقدار کمی از پول برای ایجاد یک کسب و کار کوچک و افزایش آن به مرور زمان نیز گزینه‌ی خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌باشد.

هر یک از این گزینه‌ها نیازمند بررسی دقیق و شناخت عمیق است. بنابراین بهتر است قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری، با یک مشاور مالی و سرمایه‌گذاری مشورت نمایید.

سرمایه‌گذاری کم ریسک با پول کم در صندوق‌های درآمد ثابت

کم ریسک ترین گزینه سرمایه‌گذاری با پول کم، صندوق های با درآمد ثابت است که به صورت آنلاین نیز امکان آن وجود دارد. صندوق درآمد ثابت یک ابزار سرمایه‌گذاری است که به صورت ماهیانه یک سود ثابت به سرمایه‌گذاران خود پرداخت می‌کند و معمولاً به سرمایه‌گذاران حق انتخاب بین دریافت این سود نقدی یا سرمایه‌گذاری مجدد سودهای حاصله را می‌دهد.

برای سرمایه‌گذاری در یک صندوق درآمد ثابت با پول کم، ابتدا باید مطالعه دقیقی انجام داد و صندوق‌های مختلف را مقایسه کرد.

برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

اعتبار صندوقی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید؛ طبیعتاً سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی که ضامن نقدشوندگی معتبر دارند بسیار اهمیت دارد.

درصد سود ثابتی که صندوق‌ها ارائه می‌دهند.

نقد شوندگی بالا که هر زمان بخواهید بتوانید اصل و سود خود را بدون جریمه دریافت کنید. پیش از سرمایه‌گذاری، مهم است که شرایط و قوانین مرتبط با هر صندوق و همچنین هدف خود را به دقت بررسی کنید.

بهترین سرمایه گذاری با پول کم و سود زیاد در ایران

هنگامی که می‌خواهید با مقدار کمی پول سرمایه‌گذاری کنید ولی همچنان به دنبال بازدهی زیاد هستید، باید در نظر داشته باشید که دانش مالی خیلی به کمک شما می آید. برخی گزینه‌های ممکن عبارتند از:

  • سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه: با استفاده از اپلیکیشن‌های معاملاتی، امکان سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا، بورس انرژی و… فراهم شده است. با توجه به شرایط بازار، ممکن است بتوانید با مقدار کمی پول، سود زیادی کسب کنید.
  • سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی: با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی با مقدار کمی پول امکان سرمایه‌گذاری در سبدی از سهام و دیگر انواع اوراق بهادار برایتان فراهم می‌شود.

برای سرمایه‌گذاری موفق، دانش و فهم درست از بازار سرمایه و شناسایی ریسک‌های هر گونه سرمایه‌گذاری ضروری است. قبل از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری، بهتر است با یک مشاور مالی و سرمایه‌گذاری مشورت کرده و شرایط بازار و گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری را به دقت بررسی کنید.

با بودجه کمتر از ۵ میلیون تومان کجا سرمایه گذاری کنیم؟

با بودجه کمتر از ۵ میلیون تومان، این گزینه‌ها ممکن است برای شما مناسب باشند:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری: ممکن است بتوانید با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری که امکان شروع سرمایه‌گذاری با مقدار کمی پول را فراهم می‌کنند، سهمی از یک پرتفوی سرمایه‌گذاری حرفه‌ای با بازدهی مناسبی را بدست آورید.
  • سهام: با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین معاملاتی، می‌توانید با مقدار کمی پول، سهام شرکت‌ها را خریداری کرده و امیدوار باشید که سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید.
  • ارزهای دیجیتال: ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم ممکن است گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری با مقدار کمی پول باشند. البته باید توجه داشت که با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، ریسک‌هایی نیز وجود دارد که قبل از سرمایه‌گذاری باید مورد بررسی قرار گیرد.

بهترین سرمایه گذاری با بودجه ۱۰ تا ۵۰ میلیون

  • واقعیت آن است که بهترین گزینه در این شرایط، سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت است اما اگر به دنبال ریسک بیشتر و بازدهی بیشتر هستید بهتر است بدنبال راه های پر خطر هم باشید.
  • می‌توانید به خرید دارایی‌هایی مانند زمین، طلا یا ملک بپردازید. این اموال می‌توانند به عنوان یک پوشش در برابر تورم عمل کنند.
  • سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هم گزینه مناسبی است؛ با استفاده از اپلیکیشن‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری، ممکن است بتوانید با مقدار کمتری پول، به خرید و فروش سهام شرکت‌ها بپردازید.
  • همواره مواردی نظیر میزان تجربه، هدف سرمایه‌گذاری، زمان  و زمینه‌های علاقه شخصی شما نیز بر انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری تاثیرگذار خواهند بود. قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری، بهتر است با یک مشاور مالی مشورت کرده و ریسک ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به دقت بررسی کنید.

مشکلات سرمایه گذاری با بودجه پایین

مشکلاتی که ممکن است در سرمایه‌گذاری با بودجه پایین وجود داشته باشد عبارتند از:

  • محدودیت در تنوع سرمایه‌گذاری: با بودجه پایین، امکان تنوع بخشیدن به پرتفوی سرمایه‌گذاری شما محدود می‌شود و این ممکن است خطر بیش‌تری را به همراه داشته باشد.
  • هزینه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری: هزینه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری مانند کارمزد معاملات، هزینه‌های مدیریت صندوق و … ممکن است به نسبت بودجه پایین شما، وزن زیادی داشته باشند و بازدهی سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.
  • ریسک‌های بیشتر: با بودجه پایین، امکان انتقال و توزیع ریسک‌های مختلف، محدودتر است که ممکن است منجر به تجربه ناخوشایندی در صورت رخ دادن ریسک‌ها شود.
  • عدم دسترسی به سرمایه‌گذاری‌های حرفه‌ای: بعضی از سرمایه‌گذاری‌های حرفه‌ای مانند املاک و مستغلات، با بودجه کم در دسترس نیستند.

هر چند که وجود چالش‌هایی در سرمایه‌گذاری با بودجه پایین امری معمول است، اما همچنان امکان وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری موفق با بودجه کم وجود دارد. مهمترین موضوع این است که افراد به دقت به بررسی انواع سرمایه‌گذاری مختلف پرداخته و با ریسک‌ها و هزینه‌های مرتبط آشنا شوند تا تصمیمات بهینه‌تری را اتخاذ کنند.

مزایای سرمایه گذاری با پول کم

سرمایه‌گذاری با پول کم می‌تواند مزایای قابل توجهی داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • یادگیری و کسب تجربه: سرمایه‌گذاری با مقدار کمی پول امکان کسب تجربه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری را برای افراد فراهم می‌کند، آنها را به سرمایه‌گذاران آگاه‌تری تبدیل کند و این امر می‌تواند به افزایش توانمندی سرمایه‌گذاری شخصی کمک کند.
  • ریسک کمتر: سرمایه‌گذاری با مقدار کمی پول ممکن است به شما کمک کند تا رویه‌های سرمایه‌گذاری را آزمایش کنید، در حالی که در معرض ریسک کمی قرار گرفته‌اید.

در نهایت، هر چند که سرمایه‌گذاری با مقدار کمی پول مزایای خود را دارد، اما همواره مهم است که به دقت تحقیق کرده و بازدهی و ریسک‌های هرگونه سرمایه‌گذاری را به دقت بررسی کنید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 11 =